133

Odzvonilo autům se spalovacím motorem

Světem se už nějaký čas šíří zprávy o zákazu prodeje a používání aut se spalovacím motorem. Takové rozhodnutí již přijalo v různých obměnách Nizozemsko, Norsko, Francie a Velká Británie. Po vzoru těchto evropských zemí jde i Čína, Indie či domov nejznámějšího výrobce elektromobilů Tesly, stát Kalifornie. Následkem těchto událostí, jejichž cílem je především snížit produkci emisí vznikajících při spalování fosilních paliv automobilů se spalovacím motorem, je nezbytný rozvoj elektromobility.


Elektrifikace vozidel bude postupně vrcholit v příštích desetiletích, ale už nyní, země, které chtějí  hrát prim v této oblasti musí naskočit na tuto vlnu a přestat se jen přihlížet. Už dnes je možné pozorovat výraznější nárůst počtu elektromobilů a tento trend bude jistě pokračovat i dál. Podle agentury Moody 'Investors Service by do dvou let měl celosvětový prodej elektromobilů tvořit 8% z celkového prodeje všech aut. Prognózy uvádějí, že do roku 2040 bude jezdit na celém světě půl miliardy elektromobilů a podíl prodeje těchto aut by měl tvořit až 54%.

Cílem EU je, aby do roku 2030 bylo na silnicích třetinové zastoupení aut na vodíkový, hybridní pohon nebo elektrickou energii. Mnohé země si už dali elektromobilitu za svůj strategický cíl.

Norsko je již několik let zemí s největším množstvím prodaných elektromobilů na obyvatele na světě. To mu však přineslo i několik závažných problémů, které musí řešit. Vláda jako motivaci pro nákup elektromobilů zavedla štědré cenové dotace, různé daňové úlevy a odpuštění poplatků například za parkování, tunely, dálnice a také osvobození za platby elektřiny při veřejných nabíječkách. Právě při nabíjecích stanicích vznikl v Norsku velký problém s pokrytím nabíjecích požadavků k velmi rychle se zvětšujícímu množství elektromobilů. Proto Norská asociace elektrických vozidel doporučuje nákup elektromobilu v některých norských městech pouze v případě, že si majitel vystačí s domácím nabíjením.

Polsko již také přijalo zákon na podporu aut s bateriovým nebo plug-in? pohonem, díky kterému budou podobně jako v Norsku osvobozeny od daně, poplatků za parkování, zda budou moci jezdit v jízdních pruzích určených pro autobusy. Také se má vybudovat síť nabíjecích stanic pro tyto vozy. V příštích sedmi letech by mělo jít o 6000 nabíjecích stanic a 400 rychlo nabíječek.



Zdroj: http://podkapotou.zoznam.sk/gl/223763/1342423/Z-Bratislavy-do-Kosic-elektromobilom-za-10-EUR--A-minimalne-7-5-hodiny----Krasa-

V České republice zase jejich největší výrobce aut, Škoda Auto, plánuje vyrábět v roce 2025 až 5 elektrických modelů.
I na Slovensku od roku 2016 stát podporuje koupi ekologických vozidel, a to státní dotací ve výši 3 000 eur pro plug-in hybridní auta nebo 5 000 eur pro elektromobily, kterou bylo možné získat až do konce června 2018.
 

Zdroj: https://www.pwm.cz/sk/nabijacie-stanice

Jaká je vize Slovenska?

Slovensko, v němž hraje automobilový průmysl významnou roli, se musí chytit šance a naplno využít rozvíjející se potenciál elektromobilů, jejich vývoje a výroby.
Právě toto odvětví průmyslu poskytuje velké množství pracovních míst a příjmů krajiny. Zdejší automobilky se proto musí rychle přizpůsobit už probíhajícím změnám, aby se jim podařilo i nadále zajistit si co nejvýhodnější pozice v tomto segmentu a být konkurence schopné automobilkám v jiných zemích. Jinak jim může hrozit zánik, což by se samozřejmě odrazilo negativně na ekonomice Slovenska.
Hovoříme tu o automobilkách Volkswagen, PSA (Peugeot Citroen), Jaguár a Kia, díky kterým se dostali v automobilovém průmyslu na vrchol světového žebříčku. Jejich výroba je však stále soustředěna na klasické auta používající benzínový nebo naftový pohon. "Zelených aut" je na Slovensku zatím jen do několika set. Pomalu však končí výroba aut se spalovacími motory a mnozí výrobci již ohlásili svou transformaci na výrobu elektromobilů, včetně některých, které mají svou výrobu na Slovensku. Takové prohlášení dala i Francouzská automobilka PSA Group s továrnou v Trnavě ještě v listopadu 2017, kdy zastavila vedle toho i výrobu nové linky určené pro klasické motory. Bratislavský Volswagen se výrobě elektromobilů věnuje už 5 let se svou modelovou řadou e-Up, které jsou zatím jedinými elektromobily vyráběnými na Slovensku! Jaguár Land Rover v Nitře se chce zaměřit na výrobu elektrobaterií a podal už i žádost o povolení k rozšíření své výroby. Elektromobily plánuje vyrábět i Kia, zda se však budou vyrábět v Žilině, ještě nepotvrdili. A stále jsme ve hře i pro vybudování továrny pro elektromobily čínského koncernu Zhejiang Geely Holding Group.
 

Zdroj: https://www.vw.sk/e-up

Zdroj: https://www.vw.sk/e-up

Kromě toho má Slovensko výborný potenciál pro obhájení si svého postavení automobilové velmoci i v budoucnu. Důležitým předpokladem úspěchu v této oblasti je dobře vybudována síť subdodavatelů, kterou země disponuje.

Podle Maroše Šefčoviče, místopředsedy Evropské komise, budou mít významnou roli při rozvoji elektromobility obnovitelné zdroje energie. Opatření vlády, které právě probíhají schvalováním, by měly zajistit, aby do příštích 12 let byl podíl elektřiny vyrobené z OZE nebo jaderné energetiky na úrovni 70%. Právě energie z OZE, jejíž význam stále roste a naopak její cena každým rokem klesá, má být zdrojem pro dobíjecí stanice elektromobilů. Díky tomuto trendu bude možné v budoucnu zajistit dostatek energie pro elektromobilitu a neméně důležité modernizace elektrické sítě. Šefčovič uvádí, že bude také důležité vytvořit stanice s využitím moderních technologií, které kromě nabíjení více automobilů dokáže uskladnit přebytky energie z OZE či levnou noční energii.

S přechodem na elektromobilitu bude nezbytná velká změna infrastruktury. Slovensko je v porovnání s jinými zeměmi Evropy, co se týče hustoty nabíjecích stanic pro elektro-mobily, jako země na tom dobře. Díky 335 nabíjecím stanicím, které se aktuálně na Slovensku nacházejí, je možné elektromobilem procestovat celé Slovensko. Samozřejmě s rozšířením elektromobilů bude třeba tento počet velmi výrazně zvýšit. Pro tento účel vláda vyčlenila 900 milionů eur. Podle slov Šefčoviče, právě s tímto rozpočtem, spoluprací ostatních členských států EU a pomocí soukromého sektoru, se nám na Slovensku podaří dobudování potřebné infrastruktury.


Zdroj: http://europe.autonews.com/article/20180208/ANE/180209797/slovakia-races-to-get-a-piece-of-the-electric-future
          http://www.teraz.sk/ekonomika/m-sefcovic-k-rozvoju-elektromobilit/301632-clanok.html
          http://www.teraz.sk/slovensko/m-sefcovic-sr-je-na-tom-s-infrastr/301530-clanok.html

          https://www.etrend.sk/trend-archiv/rok-2018/cislo-4/uholne-polsko-chce-byt-elektromobilova-velmoc.html